Sunday 22 November 2009

Hout en vuur!


Gisterochtend was ik vroeg op en heb ik van eerder gewonnen sap van rode bessen en peren gelei gemaakt. Ook maakte ik yoghurt. Daarna was de eerste bijeenkomst van de nieuwe werkgroep Voeding. Prachtig om te zien hoe we, met het Transition Town-idee, mensen enthousiast hebben gekregen om samen aan de slag te gaan met lokale voeding!

Na afloop naar de tuin gegaan. Daar werd ik opgewacht door S en D, die een vuur hadden gemaakt van allerlei afvalhout in een vuurkorf, die S langs de weg had gevonden. Niet dat een vuur nodig was om ons warm te houden: de temperatuur was raar warm voor de tijd van het jaar. Op een gegeven moment heb ik in mijn t-shirt in de tuin gewerkt! En in het Engels Lake District zijn overstromingen, zoals ze maar eens in de duizend jaar voorkomen. Wanneer worden we nou eens wakker en gaan we écht iets doen aan klimaatopwarming?

We aten samen rond het vuur, aardappelsalade en couscoussalade van S en bread pudding van D. Ook was er zelfgemaakte chai met sojamelk en honing en perensap uit de stoomextractor. Het vuur en de gezelligheid trok ook anderen aan en we wisselden plannen uit voor het komende jaar.

Ik heb twee groentebedden winterklaar gemaakt, door er een dikke laag compost op te doen en het geheel dan te bedekken met blad. Het blad in onze eigen tuin is op, dus togen we met kruiwagen en hark naar het nabijgelegen park om daar blad te verzamelen. Daarna zag het er prachtig uit! Laat de winter maar komen - ik hoop dat hij nog komt...

Na het werken stookten we het vuur weer op en bespraken hoe we een houtopslag kunnen maken om allerlei afvalhout (dikkere stammetjes, pallets etc) droog te kunnen bewaren. De as kunnen we in de compost gebruiken, of op de aardappelbedden.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...