Tuesday 12 January 2010

Koelkast en vriezer uit

Eén van de plannen die ik dit najaar uit wilde voeren is te proberen of we in een deel van het jaar zonder koelkast kunnen leven. Dat wil zeggen: de koelkast blijft staan, maar de stekker gaat eruit.

We beschikken over een fietsschuur, die aan het huis vastzit en waar het in de winter koud genoeg is om voedsel koel te houden. Vlees eten we nauwelijks, diepvriesmaaltijden ook niet en door wat minder zuivel op voorraad te hebben, denken we dat het best zal lukken. Op internet vond ik, dat de koelkast gemiddeld in een Nederlands huishouden zo’n 17% van het totale stroomverbruik voor z'n rekening neemt. Het gemiddelde stroomverbruik per huishouden is 3500 kWh, dus de koelkast gebruikt dan zo’n 590 kWh, wat dan ongeveer 140 euro per jaar kost en voor een CO2-uitstoot zorgt van ongeveer 335 kg per jaar. Ik had in november willen beginnen, maar toen was het veel te zacht buiten. Nu is het koud genoeg, en heb ik alles uit de koelkast in de schuur gezet.

De vriezer had ik al eerder leeggehaald. Daar zat voornamelijk onze bessenoogst in, omdat we een grote oogst hadden en een drukke tijd, zodat we niet alles konden verwerken. Bovendien waren we door onze voorraad lege jampotten heen. Inmiddels is daar allemaal jam en sap van gemaakt, zodat er geen elektriciteit voor nodig is om het goed te houden.

2 comments:

Max said...

Hoi,

Een van de eerste dingen die ik ontdekte ging uitproberen of ik me zonder koel/vriescombinatie kon redden was dat er een verschil is tussen 'koel bewaren' en 'gekoeld bewaren'. Op veel producten staat koel bewaren, d.w.z. een plekje onder de 18 graden, bijvoorbeeld een kelderkast. Ook kaas en roomboter behoren tot deze categorie. Gekoeld (dus in de koelkast) behoren dingen als melk, desserts, en vleeswaren.
Vleeswaren eet ik niet dus dat was geen probleem, voor de melk gebruikte ik UHT melk die met een wasknijper op het aangebroken pak ook op een koele plek wel goed bleef. Desserts zijn koud het lekkerst en dat loste ik op door pas tegen etenstijd boodschappen te doen.
Wat ik het meest miste was het vriesgedeelte, om af en toe eens voor meerdere dagen te kunnen koken (ivm werk) en ijsjes voor de meiden natuurlijk.
Uiteindelijk heb ik na een aantal maanden de kleinste en zuinigste koel/vrieskast gekocht die ik kon vinden. En sindsdien toch regelmatig een gevoel van het moet beter kunnen. Ik heb voor ik het koel/vriesding kocht gekeken naar losse vrieskastjes maar die bleken niets zuiniger te zijn.
Een poosje terug viel er een kwartje. Een klein vriezertje, zeg 50 liter is groot genoeg en waarschijnlijk vrij snel koud. Dus ik zou de huidige koel/vriezer kunnen verkopen en daarvoor in de plaats een vriezertje zetten wat ik alleen inschakel als er iets in moet. Laat ik er eens vanuit gaan dat ik 100 dagen / jaar wat in die vriezer heb, dan zou het verbruik slechts 50 kwh per jaar bedragen. En die 100 dagen reken ik ruim, want in de winter kun je het spul net zo goed buiten zetten.
Waarschijnlijk kan ik dezelfde truuk doen met de huidige koel/vrieskast omdat het vriesdeel daarvan ook maar klein is, in ieder geval om 't eens te proberen.
Het gaat niet eens zozeer om wel/niet maar eerder om hoe je iets gebruikt. Het feit dat je een koelkast hebt wil niet zeggen dat 'ie ook aan moet staan.

Anonymous said...

Maar als je dan elke keer naar de schuur moet lopen om wat te eten raak je weer heel veel warmte kwijt door de deur te openen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...