Thursday 11 March 2010

Samen snoeien en schoonmaken


Afgelopen zaterdag was er in mijn wijk (Beijum in Groningen) weer een werkochtend. 's Ochtends voelde ik me wat minnetjes, het was koud en ik had geen zin. Toch ben ik gegaan, de zon begon door te komen. Gelukkig maar, want het was een heerlijke ochtend. Om te beginnen waren er zo'n vijftig mensen, jong en oud, op komen dagen. Er was koffie, thee en koek en de stemming was geanimeerd.
Ik ging met een groepje op weg met vuilniszak en grijper. Samen hebben we heel wat blikjes, flesjes, snoepverpakkingen, kapotte tuinstoelen, stoeptegels, plastic zakken en nog veel meer opgeruimd. Het viel me op dat het minder vervuild was dan de vorige keer dat ik meedeed. Het werkt dus! Bestaand afval werkt als een magneet, het trekt meer aan. Het viel me ook op dat de sfeer niet mopperig was, maar opgewekt.
Ondertussen heb ik een aantal nieuwe mensen uit mijn wijk leren kennen. Ik vind dat leuk, het geeft een gevoel van samen. Na afloop waren er broodjes en fruit en hebben we nog even nagepraat. Ook heb ik mailadressen verzameld van belangstellenden voor een ander vrijwilligersproject ik onze wijk: het plukbos, dat in de herfst geplant gaat worden. Er was veel animo voor dit prachtige plan, waarbij een stuk weiland beplant gaat worden met tientallen fruit- en notenbomen en bessenstruiken. Wordt vervolgd!

2 comments:

Greet Helsen said...

Fantastisch he, dat mensen zo samen kunnen werken !
Zaterdag hebben we ook zo'n dag geplant : Natuurpunt helpt ons dan om onze houtkant aan te leggen ... in ruil mogen zij dan weer gratis kamperen in de zomer op onze wei. Ik heb ook de indruk dat de 'plukbossen' als paddestoelen uit de grond rijzen :-) Lang leve Robert Hart ! Las van de week nog een mooi stukje in zijn boek : 'zijn werk is niet als een druppel water in een emmer, maar al een druppel water die in een meer valt ... zoals het water steeds grotere kringen maakt op het wateroppervlak en zo heel het meer bedekt, zo verspreid zijn visie op 'forest gardening' ook steeds verder en verder over de wereld :-)

Thee said...

Heb eens een reportage gezien over een groentetuin midden in een stad. Een paar tuinliefhebbers waren er mee begonnen en iedereen mocht er groente uit halen. Werkte erg motiverend voor iedereen.
En het mooie was dat er geen omheining om de tuin zat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...