Wednesday 16 June 2010

Aardappelen in autobanden - deel 2 :)

Eind mei vertelde ik hier over het verbouwen van aardappelen in autobanden. Teunie van de bekende (zelfs de kranten schrijven erover!) blog Eenvoudig Leven vroeg me waarom je niet gewoon in de autobanden kon planten, in plaats van er steeds een band en grond bij te doen. Dan was een goede vraag, waar ik nu op in wil gaan.

Toen ik voor het eerst van deze methode hoorde, las ik dat je door te stapelen een veel grotere oogst kunt krijgen. Dat werkt zo: de aardappel heeft één hoofdwortel en een aantal zijwortels. Aan de zijwortels vormt hij de aardappelen, die in feite dus een soort verdikte wortels zijn. Als je steeds weer nieuw grond toevoegt, verleid je hem ertoe steeds hoger te groeien en dus ook meer zijwortels te maken. Uiteindelijk zou de plant dan over de hele lengte aardappelen vormen. Zo kun je, aldus de informatie, wel vijf keer zoveel oogsten dan normaal op zo'n klein oppervlak.

Nu merk je aan mijn toon al dat er iets aan de hand is :). Ik doe dit al een paar jaar, maar heb nog nooit een overdreven grote oogst gehad. Wel gewoon een goede oogst. En de aardappelen bevonden zich voornamelijk onderin, dus niet over de hele lengte. Misschien werkt het beter bij een bepaald soort aardappelen of heb ik iets fout gedaan. Eén ding dat ik kan bedenken, is dat het elk jaar tijdens mijn vakantie nogal droog was. Daar is zo'n aardappeltoren natuurlijk gevoeliger voor dan aardappelen in de grond. Waarschijnlijk heb je meer opbrengst als je vaker water geeft.

Mijn conclusie is, dat je er ook voor kunt kiezen gewoon te planten in de autobanden en de banden dan als een soort grote plantenpot beschouwen. Dan nog steeds is het handig om de toren op te bouwen tot twee of drie banden en steeds grond toe te voeden. Ten eerste omdat de planten aangeaard moeten worden om te voorkomen dat er licht bij de knollen komt en groen (en oneetbaar) worden. Verder ondersteun je zo de planten, die anders omvallen. Een derde voordeel is dat je halfverteerde compost kunt gebruiken, maar ook bijvoorbeeld zaagsel uit de huisdierenkooi, hooi dat je in de buurt vindt, oud stro of ander organisch materiaal. Dat verteert vrolijk mee en zorgt voor extra voeding en bescherming tegen verdamping van water. Als dat organisch materiaal levert uiteindelijk een berg prachtige compost op als je de aardappels gaat oogsten, zodat je twee toepassingen in één hebt.

Dit filmpje rept over mega-oogsten, en legt ook goed uit hoe je het doet. Zullen we anders ervaringen uitwisselen en van elkaar leren hoe we de methode kunnen perfectioneren?

PS: de foto is van Ginou Ghoueiri en dit is haar website met aardappelkunst. Ik vind het prachtig! :)

5 comments:

Teunie Luijk said...

Dankjewel voor je interessante logje!! Ik wil volgend jaar graag wat meer met mijn kleine achtertuin en misschien ook wel wat met mijn redelijk grote dakterras. Die autobanden lijken me ideaal. Ik heb geen zin om kapitalen uit te gaan geven aan potten en kuipen. De artikelen in Genoeg over slim tuinieren vind ik ook altijd zo inspirerend. Ik ga nu lekker even op jouw genoemde links neuzen.
Teunie

Monique said...

Ook hiervandaan een dank je wel voor weer meer tips. Ik heb manlief al gevraagd uit te kijken naar autobanden, dus ben wel degelijk van plan het uit te proberen.

En ook ik ga even op de links kijken ;o) Mooie dag vandaag!

Anonymous said...

Ik heb t ook herhaaldelijk geprobeerd (een van de meetuinende kinderen vindt "de aardappelflat" heel leuk), maar ook zonder het beloofde enorme succes. Ik ga het na dit jaar ook niet meer proberen.
Overigens had vorig jaar Maarten het Hart in Zomergasten een BBC filmpje aangevraagd, waarin het ook enthousiast werd gepropageerd.

Woelmuizenier said...

Een andere manier en zonder autobanden (wie weet welke invloed zij hebben?) is ook heel gemakkelijk, weinig arbeidsintensief en goedkoop: http://woelmuizenier.blogspot.de/2012/04/bovengrondse-aardappelen-het-begin.html

Danielle said...

Ik wil dit graag gaan proberen, nu had ik een vraagje, ik heb geen composthoop, kan ik gewoon aarde en compost bij het tuincentrum halen hiervoor, en maakt het dan nog uit welke? Ik heb overigens ook konijnen in de tuin los lopen, hun keutels zuig ik regelmatig met een buitenstofzuiger op, kan ik die er ook bij gooien of is dat geen goede compost? Ik zag namelijk op een andere site dat ontlasting van huisdieren niet op de composthoop mag, maar ik kan me voorstellen dat ze daar honden en katten mee bedoelen.

Alvast bedankt!
Groetjes,
Danielle

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...